lätt och nyttigt bröd

ah, hemma från skolan idag.. eller åkte in i morse men drog efter första lektionen, mådde inte alls bra
har bara legat och slappat i sängen fast nu har jag precis gjort gott nyttigt bröd med min lilla syster, dem luktade inte så jätte smaskens men det blev väldigt gott!!

Recept för er som blev lite sugna på gott lätt och hemma gjort bröd!
Ingredienser 
- 50 g jäst
- 5 dl vatten (37 grader) 
- 2 tsk salt
- 2 msk olja
- i tsk anis (en krydda)
- 0,5 dl farin socker 
- 3 dl havregryn
- 1 dl solrosfrön
- 5 dl grovt rågmjöl
- 6-7 dl vetemjöl
Gradering
solrosfrön

Såhär gör du: 
först sätter du på ugnen på 225 grader
sen smular du ner jästen i en bunke och sedan häller du i det finger varma vattnet och låter jästen lösas upp.
sedan häller du i alla andra ingredienser och blander, fast häll inte i alla vete mjöl för då kan det bli lite torrt men annars så skall allt i.

sedan skall degen jäsa i 30 min och efter det skall du baka ut degen så som du vill ha den och pensla med vatten och lägga solrosfrön på, sen skall de jäsa 30 min till och efter det skall dem in i ugnen i 10-12 minuter sen är det bara att servera.

att rekommendera:
jag rekommenderar starkt att smaka en maka direkt med smör och ost på. mums mums!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0